Het ondersteunen van netwerk-oplossingen op afgelegen locaties
Goed werkende en betrouwbare communicatietechnologie is voor bedrijven essentieel. Ook in gebieden die buiten het bereik liggen van traditionele netwerkproviders, zoals op zee of midden in de woestijn. Marlink zorgt op dit soort plaatsen voor stabiel internet en telefonie via satellietconnectiviteit.
Deze internationale provider van slimme netwerkoplossingen installeert mobiele units en levert daarmee overal ter wereld telefonie én snel internet. Die verbindingen zijn onmisbaar voor het in goede banen leiden van projecten op afgelegen locaties. Marlink levert bijvoorbeeld:
- connectiviteit tussen de scheepvaart en het vaste land;
- cloudoplossingen voor de olie- en gasindustrie;
- snel en betrouwbaar internet aan boord van cruiseschepen;
- netwerkoplossingen voor humanitaire- en ontwikkelingshulp in afgelegen gebieden.
De uitdaging: ingewikkelde installaties en onoverzichtelijke documentatie
Marlink installeert maandelijks meer dan 100 mobiele units op zee. Die installaties zijn intensief en iedere stap in het proces wordt handmatig vastgelegd. Field engineers houden documenten bij waarin ze checklists afwerken en rapporteren over de configuratie van systemen. Voor één installatie lopen engineers soms 30 verschillende documenten door, op zoek naar de juiste instructie. Een tijdrovende klus.
Daarnaast levert de handmatige administratie uitdagingen op voor het serviceteam van Marlink. Als een verbinding na de installatie niet goed blijkt te werken, moeten zij deze zo snel mogelijk herstellen. Omdat er per installatie losse rapportages zijn, heeft het serviceteam hiervoor niet altijd meteen de juiste informatie bij de hand.
De oplossing: instructies en rapportages in één mobiele app
Dat handmatige werk is nu verleden tijd, dankzij de Marlink Field Service app, mede ontwikkeld door Indocs. In de app zijn alle gegevens verzameld die field engineers nodig hebben tijdens een installatie. Geen aparte documenten meer, maar alles overzichtelijk op één plek. De applicatie wijst de specialisten van Marlink de weg en helpt hen bij het juist doorlopen van alle stappen in het proces.
De voordelen van de applicatie zijn:
- alle benodigde checklists eenvoudig afwerken;
- het installatierapport is on- en offline beschikbaar;
- automatisch foto’s toevoegen aan het installatierapport;
- scannen van barcodes bespaart tijd en voorkomt typefouten;
- detecteren en registreren van zogeheten ‘blocking zones’ zonder satellietverbinding;
- klanten ondertekenen in de app voor de installatie.
State-of-the-art technische ondersteuning
Naast het besparen van tijd bij installaties en de bijbehorende administratie, verhoogt de Field Service app het serviceniveau. Het volledige installatierapport is namelijk beschikbaar in de app zodra de field engineer de installatie afrondt. De servicedesk van Marlink heeft daardoor direct toegang tot alle relevante informatie.
Bij een technisch probleem op locatie neemt de klant contact op met de servicedesk. De servicedesk raadpleegt vervolgens het installatierapport in de Field Service app. Foto’s, barcodes, specificaties, verrichtte handelingen, alles staat hierin vermeld. Door de juiste informatie overzichtelijk op één plek te tonen is de servicedesk in staat het probleem sneller op te lossen.
Gepersonaliseerd door UX designers van Indocs
App development met lowcode bespaart dus veel tijd. Om ook de gebruiksvriendelijkheid te waarborgen en een strak design te garanderen, is de Field Service app ontworpen en gepersonaliseerd door UX designers van Indocs.
Wat betekent dit in de praktijk voor Marlink?
Naast alle installatie-instructies, bevat de Field Service app het volledige installatierapport en alle verrichtte handelingen van de field engineers. Dat heeft drie belangrijke voordelen:
- field engineers installeren mobiele units sneller en efficiënter;
- de servicedesk biedt hogere kwaliteit technische ondersteuning;
- field engineers zijn beter geïnformeerd bij vervolg- of herstelwerkzaamheden.
De resultaten op een rij
De resultaten van de Field Service app liegen er tot dusverre niet om. De applicatie voorziet op dit moment in 57% van alle installaties op zee en na de aanstaande uitbreiding is dit naar verwachting zelfs 98%. Dat betekent een nagenoeg volledige dekking.